ΠΟΔΗΛΑΤΟ

Γιατί ΠΟΔΗΛΑΤΟ;

ΥΓΕΙΑ | ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ | ΕΝΕΡΓΕΙΑ | ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΟ | ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ | ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΖΩΗΣ

- Για την μείωση της αέριας ρύπανσης και την προστασία της Δημόσιας Υγείας, αφού το ποδήλατο δεν εκπέμπει ρύπους, ενώ παράλληλα δεν υφίσταται κανένα άλλο μέτρο περιορισμού των μηχανοκίνητων στην πόλη της Θεσσαλονίκης.

- Για την αντιμετώπιση της Κλιματικής Αλλαγής και την μείωση των αερίων του θερμοκηπίου, όπως αποφασίσθηκε και δεσμεύτηκε και η χώρα μας στην COP21.

- Για την μείωση του κυκλοφοριακού και του προβλήματος της παράνομης στάθμευσης.

- Για τη αύξηση της σωματικής άσκησης με κρίσιμα ευεργετικές συνέπειες στην υγεία μας.

- Για την μείωση των επιπέδων ηχορύπανσης που υποτιμάται ως ουσιαστικό πρόβλημα.

- Για την μείωση χρήσης του πετρελαίου και φυσικού αερίου, των οποίων η εξόρυξη τους είναι επικίνδυνη για το περιβάλλον, αλλά και ο έλεγχος των πηγών τους σημείο πολεμικών συγκρούσεων παγκοσμίως, με αποτέλεσμα εκατομμύρια περιβαλλοντικούς μετανάστες και πρόσφυγες πολέμων.

- Γιατί το εξαιρετικά χαμηλό κόστος, κτήσης, συντήρησης και μετακίνησης, καθιστά το ποδήλατο το αποτελεσματικότερο μέσο για την αντιμετώπιση της κρίσης (ανεργία, φτώχεια, μεταναστευτικό, κατάθλιψη..).

- Γιατί πρέπει οι πόλεις μας να γίνουν βιώσιμες και να αυξήσουν την ανθεκτικότητα των πολιτών, και άρα πρέπει να υλοποιηθούν ριζοσπαστικά Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ).

- Γιατί η προώθηση του ποδηλάτου είναι πανευρωπαϊκή στρατηγική και η Ευρωπαϊκή Ένωση διαθέτει τα ανάλογα χρηματοδοτικά εργαλεία.

ΤΙ ΘΕΛΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΟ ΠΟΔΗΛΑΤΟ;

ΥΠΟΔΟΜΕΣ

- Άμεση κατασκευή ασφαλούς προστατευμένου πλήρους δικτύου ποδηλατόδρομων [1], διπλής κατεύθυνσης [2] (κατά προτεραιότητα) ή μονής, ασφαλτοστρωμένων, αποκλειστικής χρήσης, με φυσικό μόνιμο στερεό διαχωρισμό, νησίδα ή κράσπεδο μεγάλου ύψους για την αποφυγή παράνομης στάθμευσης και κίνησης άλλων οχημάτων. [3]

Το δίκτυο ποδηλατόδρομων πρέπει να είναι μητροπολιτικό και να συνδέει όλες τις γειτονίες της πόλης με το κέντρο και μεταξύ τους, αλλά και με τους Δήμους όλου του πολεοδομικού συγκροτήματος της Θεσσαλονίκης.

- Να υλοποιηθεί και υπεραστικό δίκτυο με περιφερειακούς ποδηλατόδρομους που συνδέουν πόλεις και χωριά, καθώς και το Ευρωπαϊκό Δίκτυο Ποδηλατόδρομων EUROVELO.

- Ειδικοί Σηματοδότες προτεραιότητας εκκίνησης για τους ποδηλάτες.

- Ειδικά σημεία υποδοχής πριν την διάβαση, μόνο για ποδηλάτες ώστε στην εκκίνηση να μην εισπνέουν το καυσαέριο των μηχανοκίνητων, και να φτάσουν γρήγορα στην ταχύτητα κύλισης.

- Ενιαίο Μητροπολιτικό σύστημα Κοινόχρηστων Ποδηλάτων για μετακινήσεις, ενταγμένο στον Οργανισμού Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ).

ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΟΝ ΚΟΚ

- Να αναθεωρηθεί ο δυσμενής για το ποδήλατο, αναχρονιστικός Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας με ευνοϊκές ρυθμίσεις για το ποδήλατο. Εφαρμογή των θέσεων της συλλογικότητας ΠΟΔΗΛΑΤισσΕΣ www.podilates.gr/content/na-anatheorithei-o-dysmenis-gia-podilato-anahronistikos-kodikas-odikis-kykloforias

- Νόμιμη μετατροπή του STOP και Ερυθρού Σηματοδότη, σε Παραχώρηση Προτεραιότητας για τους ποδηλάτες, ώστε να μην γίνετε σπατάλη χρόνου, ενέργειας και φθοράς του σώματος του ποδηλάτη, αυξάνοντας την αποδοτικότητα του μέσου. Εφαρμόζεται στο Idaho των Ηνωμένων Πολιτειών από το 1982 και τα στατιστικά δείχνουν μείωση των τροχαίων με ποδηλάτες.

ΚΙΝΗΤΡΑ

- Ποδήλατο στην Δουλειά/Σχολείο/Εκπαίδευση. Πρόγραμμα με στόχο την αύξηση της χρήσης με την δημιουργία κινήτρων, π.χ έκπτωση σε καταστήματα.
- Μειωμένος ΦΠΑ για την αγορά ποδηλάτου.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

- Εκπαίδευση στο σχολείο και θεσμοθέτηση ενός διπλώματος επιβράβευσης.
- Ενημερωτικά και Εκπαιδευτικά προγράμματα για ενήλικες.

ΜΕΣΑ ΜΑΖΙΚΗΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ: ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΗ

- Δυνατότητα μεταφορά του ποδηλάτου σε όλα τα ΜΜΜ που υπάρχουν ή θα προκύψουν όπως: Αστικά και Υπεραστικά Λεωφορεία, Ταξί, Τρένο, Προαστιακός, Μετρό, Θαλάσσια Συγκοινωνία, Τραμ, Τελεφερίκ...

ΠΡΟΩΘΗΣΗ-ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ

- Έλεγχος Ποιότητας Ποδηλατική Πολιτικής BYPAD.
- Ποδηλατικός Τουρισμός.
- Εμπορικές Μεταφορές με ποδήλατο.
- Διαφήμιση και προώθηση χρήσης του ποδηλάτου.

ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ

- Δημιουργία online βάσης δεδομένων για την καταγραφή των κλεμμένων ποδηλάτων.
- Σχέδιο για την αντιμετώπιση των Ποδηλατο-Κλοπών με κάμερες παρακολούθησης, συσκευές εντοπισμού με GPS και άλλα.

[1] ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΠΟΔΗΛΑΤΟΔΡΟΜΟΙ:

- Δρόμοι που επιτρέπεται η κυκλοφορία μηχανοκίνητων και απλά έχουν ένα σήμα ποδηλάτου.
- Λωρίδες που χωρίζονται από την υπόλοιπη μηχανοκίνητη κυκλοφορία, με βαμμένη γραμμή ή άλλο απλό διαχωρισμό, που επιτρέπει πρακτικά την κίνηση και στάθμευση άλλων μηχανοκίνητων στην λωρίδα.
- Δρόμοι ή λωρίδες που δεν έχουν ασφαλτόστρωση (ή άλλο τάπητα ειδικό για τα ελαστικά ποδηλάτων), π.χ. έχουν πλακάκια πεζοδρομίων που γλιστράνε στην βροχή, τσιμέντο που έχει μεγάλη αντίσταση κύλισης, χωματόδρομοι κ.α.

[2] ΔΙΠΛΗΣ κατεύθυνσης ΠΟΔΗΛΑΤΟΔΡΟΜΟΙ επειδή:

- Επιτρέπουν την κίνηση μεγαλύτερων ποδηλάτων όπως τρίκυκλα ποδήλατα, ειδικά για ποδηλατικές μεταφορές, για τουρισμό και άλλες χρήσεις.
- Αυξάνουν την αίσθηση ασφάλειας ιδιαίτερα στους μη έμπειρους χρήστες.
- Έχουνε μεγαλύτερη ευελιξία σε σύνθετες τοπικές μετακινήσεις.
- Κάνουν το ποδήλατο κοινωνικό και φιλικό, γιατί επιτρέπουν δυο ποδηλάτες να ποδηλατούν δίπλα-δίπλα.

[3] Έρευνα: Οι ασφαλείς ποδηλατόδρομοι της Σεβίλλης
www.gymnosophy.gr/2018/04/seville-safe-cycling-roads.html