Ολόκληρη η διακήρυξη φορέων και συλλογικοτήτων ενάντια στον πλωτό σταθμό LNG στη Θεσσαλονίκη:
Πρόσφατα έγινε γνωστό ότι σχεδιάζεται η δημιουργία πλωτού τερματικού σταθμού για υγροποιημένο φυσικό αέριο (FSRU LNG) στον Θερμαϊκό Κόλπο. Η τοποθέτηση του τερματικού σταθμού (έκτασης 80 στρεμμάτων) προβλέπεται να γίνει περίπου 3,4 χιλιόμετρα νοτιοδυτικά του Λιμανιού της Θεσσαλονίκης (Προβλήτα 6) και 3,3 χιλιόμετρα από την πλησιέστερη δυτική ακτή. Παράλληλα, πέρα από την περίπτωση της Θεσσαλονίκης, δρομολογείται η κατασκευή σταθμών σε Αλεξανδρούπολη, Βόλο και Κόρινθο.
Ο σχεδιαζόμενος τερματικός σταθμός θα έχει σοβαρές επιπτώσεις στο περιβάλλον και την ασφάλεια της Θεσσαλονίκης. Ειδικότερα, κατά την καύση LNG ενδέχεται να υπάρχουν απρογραμμάτιστες διαρροές, με αποτέλεσμα την εκπομπή μεθανίου και υποξειδίου του αζώτου στην ατμόσφαιρα. Στην περίπτωση της Θεσσαλονίκης, οι αέριοι αυτοί ρύποι αναμένεται να μεταφέρονται καθημερινά στην πόλη μέσω της θαλάσσιας αύρας, η οποία εμφανίζει έντονη επιρροή στο τοπικό μικροκλίμα (επιβαρύνοντας την ήδη υψηλή ατμοσφαιρική ρύπανση της πόλης, για την οποία η Ελλάδα έχει καταδικαστεί από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο).
Επιπλέον, στις δυτικές ακτές του Θερμαϊκού και αρκετά κοντά στον σχεδιαζόμενο σταθμό βρίσκεται ένα από τα πιο σημαντικά οικοσυστήματα της Ελλάδας. Πρόκειται για το σύμπλεγμα της Λιμνοθάλασσας Καλοχωρίου, των εκβολών του Γαλλικού Ποταμού, των Δέλτα Αξιού και Αλιάκμονα, των υγρότοπων της Νέας Αγαθούπολης και της Αλυκής Κίτρους. Το συγκεκριμένο μέρος αποτελεί βιότοπο για πληθώρα άγριων ζώων, πουλιών και φυτών, έχει ενταχθεί στο δίκτυο Natura 2000, προστατεύεται από τη Διεθνή Σύμβαση Ραμσάρ και το μεγαλύτερο μέρος του έχει ανακηρυχθεί εθνικό
πάρκο.
Τέλος, η τοποθέτηση ενός σταθμού σε τόσο κοντινή απόσταση από ένα μεγάλο αστικό κέντρο χαρακτηρίζεται και από σημαντικούς κινδύνους σε περίπτωση ατυχήματος. Συγκεκριμένα, σε περίπτωση ανάφλεξης κατά τη διαδικασία επαναεροποίησης, μπορεί να σχηματιστεί πολύ ισχυρό πύρινο μέτωπο, χωρίς δυνατότητα κατάσβεσης, και να προκληθούν εγκαύματα δευτέρου βαθμού σε απόσταση 1,5 χιλιομέτρου. Αντίστοιχα ατυχήματα έχουν συμβεί στο παρελθόν στις ΗΠΑ και την Αλγερία, οδηγώντας σε δεκάδες θανάτους και τραυματισμούς.
Σε κάθε περίπτωση, το πρόβλημα δεν αφορά μονάχα τη χωροθέτηση του σταθμού LNG, αλλά την κατασκευή του εν γένει. Το ορυκτό αέριο συνδέεται με εκπομπές μεθανίου, το οποίο είναι 86 φορές
πιο επιβαρυντικό από το διοξείδιο του άνθρακα για την κλιματική κρίση και παραμένει στην ατμόσφαιρα για περίπου 20 χρόνια. Παράλληλα, το εισαγόμενο αμερικανικό αέριο προέρχεται σε μεγάλο ποσοστό από καταστροφικές διαδικασίες fracking (τεχνητή ρηγμάτωση υπεδάφους).
Η εξάρτησή μας από τα ορυκτά καύσιμα (είτε ενεργειακά, είτε οικονομικά) έρχεται σε αντίθεση με τις υποδείξεις της επιστημονικής κοινότητας και, σύμφωνα με τη Διακυβερνητική Επιτροπή για την Κλιματική Αλλαγή (IPCC) του ΟΗΕ, οι εκπομπές θερμοκηπιακών αερίων πρέπει να μειωθούν άμεσα.
Οι παρεμβάσεις που σχεδιάζονται κινούνται στην αντίθετη κατεύθυνση, καθώς δεν αφορούν σε καμία περίπτωση την κάλυψη των εγχώριων ενεργειακών αναγκών, αλλά την εξαγωγή μεγάλων ποσοτήτων ορυκτού αερίου στα Βαλκάνια. Ενδεικτικά, για το έτος 2022, με έναν σταθμό LNG εν λειτουργία (Ρεβυθούσα), περίπου το 30% του εισαγόμενου ορυκτού αερίου εξήχθη, κυρίως προς την αγορά της Βουλγαρίας.
Για αυτούς τους λόγους, οι φορείς και συλλογικότητες που υπογράφουμε διακηρύσσουμε την αντίθεσή μας στα καταστροφικά σχέδια των πλωτών σταθμών LNG και δηλώνουμε ότι θα αγωνιστούμε ώστε αυτά τα σχέδια να μην υλοποιηθούν ούτε εδώ ούτε πουθενά!
Στοιχεία επικοινωνίας: [email protected]