ΠΟΔΗΛΑΤΟ


Γιατί ΠΟΔΗΛΑΤΟ;

ΥΓΕΙΑ | ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ | ΕΝΕΡΓΕΙΑ | ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΟ | ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ | ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΖΩΗΣ

- Για την μείωση της Ατμοσφαιρικής Ρύπανσης και την προστασία της Δημόσιας Υγείας, αφού το ποδήλατο δεν εκπέμπει ρύπους, ενώ παράλληλα δεν υφίσταται κανένα άλλο μέτρο περιορισμού των μηχανοκίνητων στην πόλη της Θεσσαλονίκης.

- Για την αντιμετώπιση της Κλιματικής Αλλαγής και την μείωση των αερίων του θερμοκηπίου, όπως αποφασίστηκε και δεσμεύτηκε και η χώρα και πόλη μας.

- Για την μείωση του κυκλοφοριακού και του προβλήματος της στάθμευσης.

- Για την μείωση των τροχαίων εγκλημάτων που προκαλούν τα μηχανοκίνητα.

- Για την αύξηση της σωματικής άσκησης με κρίσιμα ευεργετικές συνέπειες στην υγεία μας, ενάντια στη καθιστική ζωή και την παχυσαρκία.

- Για την ελάφρυνση του συστήματος υγείας και του ασφαλιστικού.

- Για την μείωση των επιπέδων ηχορύπανσης που υποτιμάται ως σημαντικό πρόβλημα.

- Για την μείωση χρήσης του πετρελαίου και φυσικού αερίου, των οποίων η εξόρυξη τους είναι επικίνδυνη για το περιβάλλον, αλλά και ο έλεγχος των πηγών τους σημείο πολεμικών συγκρούσεων παγκοσμίως, με αποτέλεσμα εκατομμύρια περιβαλλοντικούς μετανάστες και πρόσφυγες πολέμων.

- Γιατί το εξαιρετικά χαμηλό κόστος, κτήσης, συντήρησης και μετακίνησης, καθιστά το ποδήλατο το αποτελεσματικότερο μέσο για την αντιμετώπιση της κρίσης (ανεργία, φτώχεια, μεταναστευτικό, κατάθλιψη..).

- Γιατί πρέπει οι πόλεις μας να γίνουν βιώσιμες και να αυξήσουν την ανθεκτικότητα των πολιτών, και άρα πρέπει να υλοποιηθούν ριζοσπαστικά Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ).

- Γιατί η προώθηση του ποδηλάτου είναι πανευρωπαϊκή στρατηγική και η Ευρωπαϊκή Ένωση διαθέτει τα ανάλογα χρηματοδοτικά εργαλεία.

ΤΙ ΘΕΛΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΟ ΠΟΔΗΛΑΤΟ;

ΥΠΟΔΟΜΕΣ

- Άμεση κατασκευή προστατευμένου πλήρους δικτύου ποδηλατόδρομων σε όλα τα αστικά κέντρα, που ενώνουν τις γειτονιές μεταξύ τους, με το κέντρο και τους όμορους δήμους, καθώς και υπεραστικούς και Ευρωπαϊκούς ποδηλατόδρομους Eurovelo. Διεκδικούμε διάδρομους ποδηλάτων αποκλειστικής κίνησης, διπλής κατεύθυνσης, ασφαλτοστρωμένων, με νησίδα διαχωρισμού ή κράσπεδο, και φυσικά εμπόδια για την αποτροπή της παράνομης στάθμευσης και κίνησης μηχανοκίνητων οχημάτων σε αυτούς.
ΨΗΦΙΣΜΑ: Ασφαλές Δίκτυο Ποδηλατόδρομων Τώρα
www.gymnosophy.gr/2018/05/safe-cycling-network-now.html

- Υλοποίηση με τον παραπάνω ασφαλή τρόπο, και ένταξη στο Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, της πρότασης για διαμόρφωση δικτύου ποδηλατικών υποδομών στη Θεσσαλονίκη, που προέκυψε από συμμετοχικό σχεδιασμό στο Δήμο Θεσσαλονίκης με το πρόγραμμα "Urbact III - Resilient Europe", λαμβάνοντας υπόψη τις παρατηρήσεις της ποδηλατικής μας κοινότητας, και χρονοδιάγραμμα υλοποίησης 2ετίας.
Προτάσεις μας επί της δημόσιας διαβούλευσης
www.gymnosophy.gr/2018/04/urbact-iii-proposals.html  

- Ειδικοί Σηματοδότες προτεραιότητας εκκίνησης για τους ποδηλάτες και πράσινο κύμα.

- Ειδικά σημεία υποδοχής για ποδηλάτες, πριν την διάβαση, ώστε στην εκκίνηση να μην εισπνέουν το καυσαέριο των μηχανοκίνητων, και να φτάνουν χωρίς άγχος στη ταχύτητα κύλισης.

- Ενιαίο Μητροπολιτικό σύστημα Κοινόχρηστων Ποδηλάτων για μετακινήσεις (δωρεάν χρήση για τουλάχιστον την πρώτη ώρα), ενταγμένο στον Οργανισμού Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ).

- Πεζοδρόμηση του ιστορικού κέντρου της πόλης αλλά και των γειτονιών, γύρω από πλατείας ή πάρκα. Δημιουργία πεζοπορικών και ποδηλατικών διαδρομών.

ΜΕΤΡΑ

- Να αναθεωρηθεί ο δυσμενής για το ποδήλατο, αναχρονιστικός Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας με ευνοϊκές ρυθμίσεις για το ποδήλατο. Εφαρμογή των θέσεων της συλλογικότητας ΠΟΔΗΛΑΤισσΕΣ
www.podilates.gr/content/na-anatheorithei-o-dysmenis-gia-podilato-anahronistikos-kodikas-odikis-kykloforias

- 30χλμ/ώρα προκαθορισμένο όριο ταχύτητας για τα μηχανοκίνητα σε όλες τις οδούς εκτός των μεγάλων οδών που θα έχουν όριο 50χλμ/ώρα με ειδική σήμανση.

- Δακτύλιος για τα μηχανοκίνητα, π.χ με βάση αριθμό επιβατών σε κάθε όχημα.

- Άρση στάθμευσης, για δημιουργία χώρου για ποδηλατικές και πεζοπορικές υποδομές, αλλά και ως αντίμετρο για την μετατροπή αυτοκινητιστών σε ποδηλάτες.

- Νόμιμη μετατροπή του STOP και Ερυθρού Σηματοδότη, σε Παραχώρηση Προτεραιότητας για τους ποδηλάτες, ώστε να μην γίνετε σπατάλη χρόνου, ενέργειας και φθοράς του σώματος του ποδηλάτη, αυξάνοντας την αποδοτικότητα του μέσου. Εφαρμόζεται στο Idaho των Ηνωμένων Πολιτειών από το 1982 και τα στατιστικά δείχνουν μείωση των τροχαίων με ποδηλάτες.

ΚΙΝΗΤΡΑ

- Πρόγραμμα με το Ποδήλατο στην Δουλειά / Σχολείο / Εκπαίδευση, με στόχο την αύξηση της χρήσης με την δημιουργία κινήτρων, όπως έκπτωση σε καταστήματα.
- Μειωμένος ΦΠΑ για την αγορά ποδηλάτου, ανταλλακτικών και υπηρεσιών συντήρησης.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

- Κυκλοφοριακή ποδηλατική εκπαίδευση στο σχολείο και θεσμοθέτηση ενός διπλώματος επιβράβευσης.
- Ενημερωτικά και Εκπαιδευτικά προγράμματα για ενήλικες.

ΜΕΣΑ ΜΑΖΙΚΗΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ: ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΗ

- Δυνατότητα μεταφορά του ποδηλάτου σε όλα τα ΜΜΜ που υπάρχουν ή θα προκύψουν όπως: Αστικά και Υπεραστικά Λεωφορεία, Ταξί, Τρένο, Προαστιακός, Μετρό, Θαλάσσια Συγκοινωνία, Τραμ, Τελεφερίκ...

ΠΡΟΩΘΗΣΗ - ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ

- Έλεγχος Ποιότητας Ποδηλατική Πολιτικής BYPAD.
http://bypadgreece.blogspot.com/
- Ποδηλατικός Τουρισμός.
- Εμπορικές Μεταφορές με ποδήλατο.
- Διαφήμιση και προώθηση χρήσης του ποδηλάτου.

ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ

- Δημιουργία online βάσης δεδομένων για την καταγραφή των κλεμμένων ποδηλάτων.
- Σχέδιο για την αντιμετώπιση των Ποδηλατο-Κλοπών με κάμερες παρακολούθησης, συσκευές εντοπισμού με GPS και άλλα.

[1] ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΠΟΔΗΛΑΤΟΔΡΟΜΟΙ:

- Δρόμοι που επιτρέπεται η κυκλοφορία μηχανοκίνητων και απλά έχουν ένα σήμα ποδηλάτου.
- Λωρίδες που χωρίζονται από την υπόλοιπη μηχανοκίνητη κυκλοφορία, με βαμμένη γραμμή ή άλλο απλό διαχωρισμό, που επιτρέπει πρακτικά την κίνηση και στάθμευση άλλων μηχανοκίνητων στην λωρίδα.
- Δρόμοι ή λωρίδες που δεν έχουν ασφαλτόστρωση (ή άλλο τάπητα ειδικό για τα ελαστικά ποδηλάτων), π.χ. έχουν πλακάκια πεζοδρομίων που γλιστράνε στην βροχή, τσιμέντο που έχει μεγάλη αντίσταση κύλισης, χωματόδρομοι κ.α.

[2] ΔΙΠΛΗΣ κατεύθυνσης ΠΟΔΗΛΑΤΟΔΡΟΜΟΙ επειδή:

- Επιτρέπουν την κίνηση μεγαλύτερων ποδηλάτων όπως τρίκυκλα ποδήλατα, ειδικά για ποδηλατικές μεταφορές, για τουρισμό και άλλες χρήσεις.
- Αυξάνουν την αίσθηση ασφάλειας ιδιαίτερα στους μη έμπειρους χρήστες.
- Έχουνε μεγαλύτερη ευελιξία σε σύνθετες τοπικές μετακινήσεις.
- Κάνουν το ποδήλατο κοινωνικό και φιλικό, γιατί επιτρέπουν δυο ποδηλάτες να ποδηλατούν δίπλα-δίπλα.

[3] Έρευνα: Οι ασφαλείς ποδηλατόδρομοι της Σεβίλλης
www.gymnosophy.gr/2018/04/seville-safe-cycling-roads.html