
Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι οι τοπικές αρχές θα πρέπει πρωτίστως να επικεντρωθούν στην ανάπτυξη ποδηλατικής υποδομής, συμπεριλαμβανομένων ποδηλατοδρόμων, χώρων στάθμευσης ποδηλάτων και αποτελεσματικών συστημάτων κοινής χρήσης ποδηλάτων. Αν και αυτά τα μέτρα είναι καθοριστικής σημασίας, η βιώσιμη ανάπτυξη εξαρτάται από την εφαρμογή ενός ευρέος φάσματος πολιτικών. Η χρήση του ποδηλάτου μπορεί να επεκταθεί περαιτέρω καθιστώντας την πιο ελκυστική, ιδίως μέσω της δημιουργίας πεζοδρομημένων ζωνών και χώρων πρασίνου ή της προώθησης των ηλεκτρικών ποδηλάτων. Επιπλέον, η ποδηλασία τείνει να αυξάνεται όσο η χρήση του αυτοκινήτου καθίσταται πιο δύσκολη, αν και αυτό το εύρημα απαιτεί την εξέταση ζητημάτων ισότητας.
5. Συμπέρασμα
Για να καταστεί η ποδηλασία πιο ελκυστικός και προσιτός τρόπος μετακίνησης, οι τοπικές αρχές εφαρμόζουν μια ποικιλία πρωτοβουλιών — ορισμένες σχεδιασμένες για άμεση επίδραση, ενώ άλλες λειτουργούν έμμεσα, υποστηρίζοντας τη μακροπρόθεσμη ανάπτυξη της ποδηλασίας. Οι δημόσιες πολιτικές που επηρεάζουν την ποδηλασία μπορούν να ταξινομηθούν σε πέντε κύριες κατηγορίες: στοχευμένες πολιτικές για την ποδηλασία, περιορισμούς στα μηχανοκίνητα οχήματα, διαταραχές σε άλλα μέσα μεταφοράς, πολιτικές βελτίωσης της ποιότητας ζωής και οικονομικές συνθήκες.
Η παρούσα μελέτη παρουσιάζει μια διαχρονική ανάλυση που αξιολογεί τον αντίκτυπο των δημόσιων πολιτικών στην ποδηλατική κίνηση, με ειδική εστίαση στο Παρίσι κατά την περίοδο 2018–2023, μια περίοδο ραγδαίας αύξησης του ποσοστού μετακινήσεων με ποδήλατο. Η ανάλυση ενσωματώνει μεταβλητές ελέγχου όπως οι καιρικές συνθήκες και τα ημερολογιακά γεγονότα.
Η μεθοδολογία βασίζεται σε μεθόδους ανάλυσης ευαισθησίας που λαμβάνουν υπόψη εξαρτήσεις, όπως οι kernel SHAP και StratIMPORT. Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι η ανάπτυξη της ποδηλασίας —και ειδικότερα το συνολικό μήκος των ποδηλατοδρόμων και η επέκταση του τοπικού συστήματος κοινής χρήσης ποδηλάτων Vélib’— αποτελούν τα πιο αποτελεσματικά μέτρα για την αύξηση του ποσοστού ποδηλασίας. Ωστόσο, σημαντικό ρόλο παίζουν και άλλες μεταβλητές, όπως οι περιορισμοί στα μηχανοκίνητα οχήματα (π.χ. η τιμή των καυσίμων και οι Ζώνες Χαμηλών Εκπομπών – LEZ) και οι πολιτικές βελτίωσης της ποιότητας ζωής (όπως οι πεζοδρομημένες ζώνες και οι χώροι πρασίνου). Αντιθέτως, τα ζητήματα που συνδέονται με τις δημόσιες συγκοινωνίες φαίνεται να έχουν μικρότερη σημασία. Αυτό υποδηλώνει ότι οι πολίτες μεταβαίνουν από τη χρήση αυτοκινήτου στην ποδηλασία κυρίως λόγω των αυξανόμενων δυσκολιών στη χρήση αυτοκινήτου και από τα δημόσια μέσα μεταφοράς προς την ποδηλασία λόγω βελτιωμένων ποδηλατικών συνθηκών. Επιπλέον, η απαγόρευση των αυτόματων ηλεκτρικών πατινιών είχε αμελητέο αντίκτυπο στη χρήση ποδηλάτων.
Η ανάλυση καταδεικνύει ότι οι τοπικές αρχές θα πρέπει να δώσουν προτεραιότητα στις επενδύσεις σε ποδηλατικές υποδομές, όπως ποδηλατόδρομοι και χώροι στάθμευσης ποδηλάτων, και στη συνέχεια να επεκτείνουν τη χρήση του ποδηλάτου δημιουργώντας ένα πιο ευχάριστο περιβάλλον (με χώρους πρασίνου και πεζοδρομημένες περιοχές) ή προωθώντας καινοτομίες όπως τα ηλεκτρικά ποδήλατα, παρόλο που τα ευρήματα δείχνουν ότι η σταθερή ανάπτυξη της ποδηλασίας εξαρτάται από την εφαρμογή ενός ποικίλου συνόλου μέτρων.
Συνολικά, η παρούσα εργασία προσφέρει μια βαθύτερη κατανόηση των στρατηγικών που μπορούν να προωθήσουν αποτελεσματικά την ποδηλασία. Είναι καθοριστικής σημασίας για τον μελλοντικό σχεδιασμό δημόσιων πολιτικών, ιδιαίτερα για την επίτευξη των καθορισμένων στόχων. Μελλοντικές έρευνες θα μπορούσαν να εξετάσουν πώς η ποιότητα των υποδομών επηρεάζει την ποδηλασία, την επίδραση των πρωτοβουλιών γειτονικών πόλεων στην ανάπτυξη της ποδηλασίας μιας δεδομένης πόλης, καθώς και το ενδεχόμενο μέγιστο ποσοστό αύξησης της ποδηλατικής μετακίνησης. Επιπλέον, κοινωνιολογικές πτυχές θα μπορούσαν να ληφθούν υπόψη, προκειμένου να αξιολογηθεί πώς επηρεάζονται διαφορετικές ομάδες του πληθυσμού, διασφαλίζοντας έτσι τη δικαιοσύνη στην εφαρμογή των πολιτικών.
Μετάφραση της Περίληψης και των Συμπερασμάτων από τη μελέτη: Costa Terzo για Gymnosnophy.
Ολόκληρη η αυθεντική μελέτη στα Αγγλικά εδώ:
How to create a sustainable growth in bicycle traffic? The case of Paris
Alexandre Lanvin, Jean Charléty, Guillaume Ferreol, Anatole Homann, Elliot Massey, Alix Vermeulen, Alexandre Chasse.
,Journal of Cycling and Micromobility Research,
Volume 5, 2025, 100081, ISSN 2950-1059,
https://doi.org/10.1016/j.jcmr.2025.100081.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2950105925000257
Received 31 March 2025, Revised 28 July 2025, Accepted 30 July 2025, Available online 14 August 2025, Version of Record 23 August 2025.
——
Μην εμπιστεύεστε τα social media της λογοκρισίας!
Γραφτείτε στο Newsletter μας, το οποίο στέλνουμε μόνο όταν υπάρχει κάποια σημαντική ενημέρωση, και επί της ευκαιρίας το συμπληρώνουμε με επιπλέον άρθρα.
Επιλέξτε τα εξειδικευμένα ενδιαφέροντα σας για περισσότερη ενημέρωση.