ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ ΜΟΤΟ-ΠΟΔΗΛΑΤΑ/ ΠΑΤΙΝΙΑ ανάχωμα στην Ήπια Κινητικότητα

Τα ηλεκτρικά μικρό-οχήματα παντός τύπου έρχονται να κατακτήσουν την αγορά και να διεμβολίσουν την ελεύθερη μετακίνηση με το ποδήλατο και τα πόδια. Είναι η αντεπίθεση της βιομηχανίας και λειτουργεί ως ανάχωμα στη πραγματική ήπια κινητικότητα (ποδήλατα, περπάτημα, ήπια ΜΜΜ).

Ας δούμε λοιπόν αναλυτικά τα Ηλεκτρικά Ποδήλατα και Πατίνια (από εδώ και πέρα Ηλεκτρικά ΜοτοΠοδήλατα και ΜοτοΠατίνια).

– Είναι μηχανοκίνητα οχήματα.

Στην Ε.Ε στην κατηγορία ΠΟΔΗΛΑΤΑ, εκτός των αυτονόητων που κινούνται με την δύναμη του σώματος, συμπεριλαμβάνονται επιπλέον τα PEDELEC (pedal electric cycle) ή EPAC (electronically power assisted cycle) ή “ΗΛΕΚΤΡΟΠΟΔΗΛΑΤΑ” όπως εμείς προτείναμε ως ορισμό στην διαβούλευση του ΚΟΚ.

Αυτά πρέπει να έχουν τα εξής χαρακτηριστικά:
-Ισχύς κινητήρα έως 250 W (συνεχής).
-Ο κινητήρας είναι ενεργός μόνο όταν περιστρέφονται τα πεντάλ.
-Μέγιστη ταχύτητα 25 km/h (15,5 mph) με υποβοήθηση κινητήρα.

Εαν δεν ισχύουν αυτά θα πρέπει να εμπίπτουν στην κατηγορία των Μοτο-Ποδηλάτων με αντίστοιχο ΚΟΚ, άδεια οδήγησης & κυκλοφορίας, πινακίδες, ασφάλεια, όπως τα υπόλοιπα μηχανοκίνητα οχήματα.

Γνωρίζουμε πως στην Ελλάδα σχεδόν όλα τα ονομαζόμενα “Ηλεκτρικά Ποδήλατα” που συναντάμε διαθέτουν, εκ της κατασκευής ή μετά από τροποποίηση, μοχλό επιτάχυνσης (χειρόγκαζο) και δεν απαιτούν να κάνεις πετάλι. Επιπλέον συνήθως αφαιρούν τον κόφτη των 25χλμ/ω, και σε κάποιες περιπτώσεις αλλάζουν τον κινητήρα με ισχυρότερο για ακόμη επιτάχυνση και τελική ταχύτητα.

– Δεν αντιμετωπίζουν την Κλιματική Αλλαγή, για την οποία η χώρα μας δεσμεύτηκε να λάβει μέτρα για την υπερθέρμανση του πλανήτη.

Παρόλο που η ενέργεια που χρειάζονται οι μηχανές τους είναι ηλεκτρική, αντί για υδρογονάνθρακες (πετρέλαιο-αέριο), αυτή παράγεται στην Ελλάδα και με Λιγνίτη, και άρα μεταφέρονται οι ρύποι στην περιοχή μετατροπής (π.χ. Πτολεμαΐδα). Η συνέχεια στην κατασκευή της νέας Λιγνιτικής Μονάδας Πτολεμαΐδα 5 και η πώληση Λιγνιτικών Μονάδων με πολυετή συμβόλαια σε ιδιώτες, δεν δείχνει σημάδια ριζικής αλλαγής στο σύστημα παραγωγής της ηλεκτρικής ενέργειας.

Επιπλέον σε νησιά μας υπάρχουν μονάδες παραγωγής ενέργειας από πετρέλαιο (και μάλιστα στην πιο ακατέργαστη μορφή του), την πλέον ακριβή, ρυπογόνα λύση, που δημιουργεί και καταστροφή του περιβάλλοντος από την διαδικασίας εξόρυξης, περιβαλλοντικούς μετανάστες, αλλά και πρόσφυγες πολέμου για τον έλεγχο των πηγών.

– Επιβαρύνεται το περιβάλλον από την κατασκευή αλλά και την διαχείριση των μπαταριών των οχημάτων αυτών όταν φτάσουν στο τέλος της ζωής τους. Οι μπαταρίες αυτές χαλάνε εύκολα, είναι ενιαίες, και ακόμη και ένα στοιχείο τους να χαλάσει χρειάζονται ολόκληρες αλλαγή. Επιπλέον είναι ευαίσθητες στους κραδασμούς!

– Αυξάνεται η κατανάλωση ενέργειας γιατί έρευνα έδειξε πως οι χρήστες τους κάνουν διαδρομές που δεν θα έκαναν επειδή τους ελκύει ως παιχνίδι (gadget).

– Ακόμη και αν η ενέργεια παράγεται από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειες, και αυτές χρειάζονται μεγάλες επενδύσεις παραγωγικών μονάδων, εγκατάσταση με διαταραχή της φύσης, χώρους, καλώδια μεταφοράς, υποσταθμούς, σταθμούς φόρτισης και άλλα. Άρα το να χρησιμοποιούμε αλόγιστα παραπάνω ενέργεια εφόσον υπάρχει η εναλλακτική του κοινού ποδηλάτου, δεν είναι συνετό.

– Εφόσον εξαντληθεί η μπαταρία τους, συνήθως δεν μπορεί ο χρήστης να συνεχίσει την μετακίνηση με την ενέργεια τους σώματος του γιατί είναι πολύ βαριά τα οχήματα αυτά.

– Διαθέτουν επιτάχυνση, και αρκετό βάρος, με αποτέλεσμα να προκαλούν σοβαρότερα δυστυχήματα ιδιαίτερα σε ασθενέστερους μετακινούμενος ήπιας κινητικότητας (πεζούς-ποδηλάτες). Εξαιτίας της επιτάχυνσης και της μηχανοκίνησης επιλέγονται από άτομα που θέλουν να κάνουν επικίνδυνες επιδείξεις. Στην Βαρκελώνη ήδη απαγορεύτηκαν για αυτό τον λόγο. Στην Αγγλία προκλήθηκε το πρώτο θανατηφόρο πεζού, από την σύγκρουση με Ηλεκτρικό ΜοτοΠοδήλατο.

– Δεν κάνεις ιδιαίτερη σωματική άσκηση με τα ΜοτοΠοδήλατα, και καθόλου με τα ΜοτοΠατίνια, ώστε να θεωρείται εκγύμναση, αντίδοτο στην καθιστική ζωή, την παχυσαρκία, και γενικότερα την υγεία του σώματος.

– Οι τάσεις δείχνουν πως τα ηλεκτρικά αυτά οχήματα τα χρησιμοποιούν σχεδόν αποκλειστικά χρήστες που θα περπατούσαν, θα έκαναν ποδήλατο, ή θα χρησιμοποιήσουν Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, και όχι αυτοκινητιστές ή έστω μοτοσυκλετιστές, που είναι και το ζητούμενο.

Άρα απαξιώνουν την ελεύθερη μετακίνηση με ποδήλατο και πόδια, χρησιμοποιώντας την ενέργεια του σώματος μας, και παρουσιάζουν την ηλεκτροκίνηση ως “νεωτεριστική”, “έξυπνη” και “πράσινη” τεχνολογία, με όλο και φθηνότερες τιμές, ώστε οι πολίτες επιρρεπείς να επιλέξουν την εύκολη λύση. Για την εμπορική αγορά η χρήση ηλεκτρικών ΜοτοΠοδηλάτων & ΜοτοΠατινιών έχει περισσότερα οφέλη στο οικονομικό λόμπι (χρεώσεις ενοικίασης, κατανάλωση ενέργειας, μπαταρίες, εξορύξεις, μηχανές και άλλα), αντίθετα τα κοινά Ποδήλατα δεν δημιουργούν μεγάλο κύκλο εργασιών.

ΧΩΡΙΣ ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΤΑ ΩΦΕΛΗ ΤΗΣ ΚΑΝΟΝΙΚΗΣ ΠΟΔΗΛΑΣΙΑΣ

Τα κανονικά ποδήλατα και τα εντυπωσιακά οφέλη, στην ήπια κινητικότητα, την ατομική υγεία, το σύστημα υγείας, την οικονομία και το ασφαλιστικό σύστημα, την κλιματική αλλαγή, το περιβάλλον, την ρύπανση και την ηχορύπανση, την κατανάλωση ενέργειας, το κυκλοφοριακό, την ποιότητα ζωής, δεν μπορούν να συγκριθούν με τα Ηλεκτρικά ΜοτοΠοδήλατα, και σίγουρα καθόλου με τα ΜοτοΠατίνια.

Οι χρήστες του ποδηλάτου κινούνται με την δύναμη του σώματος, και είναι ευάλωτοι απέναντι στους κινδύνους όλων των μηχανοκίνητων οχημάτων, στην κακή οδηγική συμπεριφορά, στα δυστυχήματα, στην ρύπανση και την ηχορύπανση, στο κακό οδόστρωμα, την έλλειψη αποκλειστικού ασφαλούς δικτύου ποδηλατόδρομων, την παράνομη κίνηση ή στάθμευση σε λωρίδες για ποδήλατα.

ebike-powerplant

ΠΟΔΗΛΑΤΟΔΡΟΜΟΙ ΓΙΑ ΠΟΔΗΛΑΤΑ, ΟΧΙ για ΜΗΧΑΝΕΣ

Η Θεσσαλονίκη είναι μια πόλη χωρίς ποδηλατόδρομους, αλλά με ελάχιστες ποδηλατολωρίδες αποσπασματικές, χωρίς να αποτελούν δίκτυο, και χωρίς καμία ασφάλεια, σε δρόμους μηχανοκίνητων ή σε πεζόδρομους (~12χλμ).

Τα Ηλεκτρικά ΜοτοΠοδήλατα & ΜοτοΠατίνια δεν πρέπει να χρησιμοποιούν αυτές ή μελλοντικές υποδομές που προορίζονται για το Ποδήλατο γιατί θα δημιουργήσουν πολλά δυστυχήματα, αλλά και γιατί μειώνουν την ανταγωνιστικότητα του ποδηλάτου που δημιουργείται από τις λωρίδες αποκλειστικής χρήσης.

ΕΝΙΑΙΟ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΟΙΝΟΧΡΗΣΤΩΝ ΠΟΔΗΛΑΤΩΝ

Αν και δεν υπάρχει υποδομή σε ποδηλατόδρομους, εδώ και αρκετά χρόνια λειτουργεί ένα ιδιωτικό σύστημα ενοικιάσεων ποδηλάτων, ενώ τώρα προστίθενται τα νέα ηλεκτρικά ΜοτοΠατίνια και ΜοτοΠοδήλατα άλλου συστήματος.

Έχουμε επισημάνει πως πρέπει να υπάρχει Ενιαίο Κοινόχρηστο Σύστημα ενοικίασης Ποδηλάτων για όλο τον Μητροπολιτικό Δήμο Θεσσαλονίκης και να ελέγχεται από τον Οργανισμό Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ). Δεν είναι πρακτικό, για κάθε σύστημα να υπάρχει άλλη εφαρμογή και να γίνεται άλλη εγγραφή, αλλά και γιατί δεν πρέπει μεθαύριο ο Δήμος Παύλου Μελά ή Καλαμαριάς να επιλέξει άλλο σύστημα και ο χρήστης να μην μπορεί να το χρησιμοποιήσει εκτός ορίων του Δήμου του.

ΚΩΔΙΚΑ ΟΔΙΚΗΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ (ΚΟΚ)

Ο ΚΟΚ έχει ειδικές διατάξεις για τα ΜοτοΠοδήλατα, και τα κανονικά Ποδήλατα (στα οποία περιλαμβάνει μόνο τα τύπου Pedalac Ηλεκτροποδήλατα, βλέπε παραπάνω).

Για τα ΜοτοΠατίνια δεν περιλαμβάνει ειδικές ρυθμίσεις αλλά οι οδηγοί μπορούν να ελεγχθούν, γιατί σύμφωνα με τον ΚΟΚ οδηγός είναι: [ Πρόσωπο το οποίο οδηγεί κάθε είδους όχημα ή ζώα μεμονωμένα ή σε αγέλες και ποίμνια ή ζώα όταν χρησιμοποιούνται για έλξη, για τη μεταφορά προσώπων ή πραγμάτων ή ίππευση]. Όμως κατά τον έλεγχο σαν οχήματα, τα ΜοτοΠατίνια είναι ασαφές πως θα κριθούν για τις υποχρεώσεις τους.

Πρόταση μας είναι τα ΜοτοΠατίνια να συμπεριληφθούν στις υποχρεώσεις των ΜοτοΠοδηλάτων, ως μηχανοκίνητα οχήματα και άρα να μην μπορούν να εισέρχονται σε ειδικές λωρίδες για Ποδήλατα.

ΑΣΦΑΛΕΣ ΔΙΚΤΥΟ ΠΟΔΗΛΑΤΟΔΡΟΜΩΝ ΤΩΡΑ

Είναι επιτακτική η ανάγκη αύξησης χρήσης του Ποδηλάτου ως μέσο μετακίνησης, για αυτό διεκδικούμε και υπογράφουμε για την άμεση κατασκευή προστατευμένου πλήρους δικτύου ποδηλατόδρομων σε όλα τα αστικά κέντρα, που ενώνουν τις γειτονιές μεταξύ τους, με το κέντρο και τους όμορους δήμους, καθώς και υπεραστικούς και Ευρωπαϊκούς ποδηλατόδρομους. Διεκδικούμε διάδρομους ποδηλάτων αποκλειστικής κίνησης, διπλής κατεύθυνσης, ασφαλτοστρωμένων, με νησίδα διαχωρισμού ή κράσπεδο, και φυσικά εμπόδια για την αποτροπή της παράνομης στάθμευσης και κίνησης μηχανοκίνητων οχημάτων σε αυτούς.

ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΜΕ: www.gymnosophy.gr/2018/05/safe-cycling-network-now.html

ΤΙ ΘΕΛΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΟ ΠΟΔΗΛΑΤΟ;
www.gymnosophy.gr/p/cycling.html

από Κώστα Τερζόπουλο για Gymnosophy

* Η πρώτη μορφή αυτού του άρθρου δημοσιεύτηκε ως γνώμη ανάμεσα σε άλλες στο thessnews.gr εδώ:
www.thessnews.gr/article/126629/patini-tsanta-kai-eyropi

πηγές:
VIDEO: Are dockless scooters environmentally friendly?
www.youtube.com/watch?v=0NY6mHADWCk

The E-bike Sceptic (Copenhagenize)
https://medium.com/@colvilleandersen/the-e-bike-sceptic-6de7a62a523c

Riding e-bikes does not lead to health benefits
www.aviewfromthecyclepath.com/2018/09/pushing-e-bikes-does-not-lead-to-health.html

‘Dangerous and annoying’: Spain grapples with electric scooter invasion
www.ctvnews.ca/lifestyle/dangerous-and-annoying-spain-grapples-with-electric-scooter-invasion-1.4124637

European Parliament officially takes its position to exclude pedelecs from mandatory motor insurance
https://ecf.com/news-and-events/news/european-parliament-officially-takes-its-position-exclude-pedelecs-mandatory

E-bike crash death prompts debate over safety on UK roads
www.theguardian.com/uk-news/2018/sep/14/e-bike-crash-death-prompts-debate-over-safety-on-uk-roads

Forget Universal Basic Income. We Need Universal Basic Mobility
www.2025ad.com/latest/alex-roy-driverless-cars-universal-basic-mobility/

Γιατί ΠΟΔΗΛΑΤΟ;
ΥΓΕΙΑ | ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ | ΕΝΕΡΓΕΙΑ | ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΟ | ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ | ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΖΩΗΣ

Posted

in

, ,

Tags: